Національний авіаційний університет належить до числа найпрестижніших закладів вищої освіти України. Його витоки сягають перших років ХХ сторіччя.
У 1905-1906 роках в Київському політехнічному інституті була створена повітроплавальна секція, яка у 1908 році перетворилася на авіаційний гурток. Тут під керівництвом досвідчених викладачів талановита студентська молодь вивчала найсучасніші досягнення вітчизняних та зарубіжних вчених та конструкторів в галузі повітроплавання, будувала і випробовувала планери, літаки, дирижаблі. Протягом 1909-1912 років у Києві було сконструйовано близько 40 оригінальних літальних апаратів. Київ поступово перетворюється на провідний центр авіації. Гостро постає проблема кадрового забезпечення і розвитку авіаційної галузі. У 1921 році в Київському політехнічному інституті (КПІ) за ініціативи керівництва авіаційного заводу була відкрита авіаційна спеціалізація на механічному факультеті, куди записалися 14 студентів. В 1923 році їх кількість становила 32 студенти, а в 1929 році – 41. В 1930 році на базі КПІ було створено 8 окремих інститутів, в тому числі машинобудівний, де в квітні наступного року було відкрито авіаційний факультет, на якому навчалося 947 студентів. Потреба в підготовці таких спеціалістів та інтерес до них постійно зростав. 25 серпня 1933 року рада Народних комісарів СРСР прийняла постанову про створення Київського авіаційного інституту на базі авіаційного факультету Київського машинобудівного інституту, де навчалося 898 осіб.
У 1937 році керівництво «Аерофлоту» СРСР вирішило передати контингент студентів до Ленінградського інституту інженерів цивільного і повітряного флоту, а в Києві на деякий час залишити його філіал. Практично інститут було знищено. Але за сприяння уряду Української РСР з 1938 року вдалося відстояти самостійний статус Київського авіаційного інституту, хоча значно була втрачена його матеріально-технічна база, приміщення, а головне – науково-педагогічний склад. Для порівняння: якщо на 01 липня 1937 року в інституті працювало 229 осіб постійного складу, з яких 53 були викладачами, то на 1 вересня 1938 року в штаті інституту залишилося 5 викладачів і 24 працівника навчально-допоміжного складу.
З початком Великої вітчизняної війни інститут було зведено в полк, факультети – в батальйони, курси – у взводи. Вони виконували свої функції з вимогами воєнного часу.
У повоєнний час інститут успішно розвивався, підвищувалася його матеріально-технічна база, змінювалася і назва: Київський інститут цивільного повітряного флоту (1947), Київський інститут інженерів цивільної авіації (1965), Київський міжнародний університет цивільної авіації (1994), Національний авіаційний університет (2000).
Сьогодні Національний авіаційний університет - один із найпотужніших авіаційних закладів вищої освіти світу, де навчається понад 50 тисяч студентів, курсантів та слухачів.
Потужні науково-педагогічні школи дають можливість готувати не лише фахівців інженерного профілю, але й економістів, екологів, перекладачів, психологів, соціологів, а також юристів.
Правові дисципліни викладались в університеті протягом усього періоду існування. У повоєнні роки була створена секція права, що знаходилась у складі кафедри техніки безпеки і протипожежної безпеки, яку в 1964 році перейменовано в кафедру охорони праці та оточуючого середовища. Колектив кафедри очолював кандидат технічних наук, доцент Л.А. Буриченко. Група висококваліфікованих юристів забезпечували читання курсів «Повітряне право», «Трудове законодавство», «Основи права» та інші.
У 1982 році створено кафедру культури і права на базі кафедри теорії і практики виховної роботи в цивільній авіації. Кафедрою керував кандидат філософських наук, доцент Г.А. Лісовик. Секцію права очолював протягом восьми років з 1985 року по 1993 рік відомий вчений юрист і педагог, доктор юридичних наук, професор В.М. Марчук.
Національний авіаційний університет розпочав підготовку фахівців юридичного спрямування в 2000 році, коли за ініціативи керівників підприємств і установ авіатранспортної галузі було відкрито спеціальність «Правознавство». Набір і підготовку юристів здійснював факультет лінгвістики і права, на базі якого пізніше було створено юридичний факультет.
За час існування Факультет мав різні назви: 2001 – юридичний факультет, 2003 – Інститут повітряного і космічного права, 2007 – Юридичний інститут «Інститут повітряного і космічного права», 2009 – Інститут повітряного і космічного права та масових комунікацій, 2010 – Юридичний інститут, 2015 – Навчально-науковий юридичний інститут, 2019 – Юридичний факультет. Сьогодні Юридичний факультет Національного авіаційного університету є структурним підрозділом університету, який здійснює підготовку та перепідготовку фахівців-юристів за програмами освітнього ступеня: «Бакалавр», «Магістр».
Факультет має в своєму складі п’ять кафедр: теорії та історії держави і права; конституційного і адміністративного права; кримінального права і процесу; цивільного права і процесу; господарського, повітряного та космічного права, які забезпечують навчальний процес за профілем свого професійного спрямування за всіма спеціальностями університету, а також здійснюють підготовку фахівців за спеціальностями «Право» та «Правоохоронна діяльність».
Кафедра теорії та історії держави і правастворена з метою забезпечення вивчення фундаментальних дисциплін, зокрема, теорії держави і права, історії держави і права, історії правових і політичних вчень, що вивчаються на Юридичному факультеті, та правознавства, що вивчається в інших структурних підрозділах університету.
Кафедра конституційного і адміністративного права створена з метою забезпечення викладання навчальних курсів провідних юридичних дисциплін, які забезпечують фундаментальні правові знання, пов’язані із засвоєнням основ правового статусу людини і громадянина, механізму органів державної влади та взаємодії між ними, зі змістом управлінської діяльності органів виконавчої влади, особливостями зарубіжного конституціоналізму, специфікою державного управління в окремих галузях і сферах державного будівництва, зокрема в сфері цивільної авіації, фінансово-кредитної політики тощо.
Кафедра кримінального права і процесузаснована з метою організації та здійснення навчальної і навчально-методичної роботи з кримінально-правових дисциплін, виховної роботи серед студентів, наукових досліджень з кримінального права, кримінального процесу, криміналістики, кримінології.
Кафедра цивільного права і процесу заснована з метою забезпечення викладання цивільно-правових дисциплін, створення необхідної науково-методичної бази, проведення наукових досліджень з проблем цивільного права і процесу в авіакосмічній галузі, сімейних і трудових правовідносин, правового забезпечення діяльності науково-педагогічних працівників і студентів.
Кафедра господарського, повітряного та космічного права– особлива кафедра, на яку покладені завдання забезпечення спеціалізації юристів в авіакосмічній галузі. За змістом своєї діяльності вона є єдиною в Україні і орієнтована на вивчення теоретичних основ і практичних аспектів міжнародного, європейського і національного повітряного та космічного права, проблем правового регулювання господарсько-правових відносин, зокрема, в період становлення і розвитку авіатранспортної галузі держави.
На Факультеті запроваджено майстер-класи провідних українських і зарубіжних правознавців. Навчальний процес оснащено сучасними технічними засобами.
Для проведення ділових ігор на Факультеті організовано і належним чином обладнана аудиторія Зала судових засідань, а також функціонує навчально-наукова криміналістична лабораторія, укомплектована унікальною технікою, стендами та наочними посібниками. Комп’ютеризація навчального процесу надає студентам і викладачам можливість вільного користування Інтернетом. Навчання відбувається з використанням інтернет-технологій і мультимедійних систем. Діє відповідна електронна науково-освітня база та впроваджено в експлуатацію сучасні комп’ютерні класи.
Зала судових засідань оснащена аудіо- і відеотехнікою, за допомогою якої студенти Факультету закріплюють теоретичні знання, здобувають практичні навички роботи судових органів та вивчають процес розгляду справ у судах України та за кордоном.
Потреби науково-педагогічного складу і студентів денної та заочної форми навчання навчально-методичною, науковою літературою, фаховими періодичними виданнями забезпечує навчальна лабораторія методичного супроводження освітнього процесу.
На Факультеті діє аспірантура, спеціалізована вчена рада по захисту кандидатських дисертацій, навчальний центр проблем повітряного та космічного права, науково-дослідний центр антикорупційної діяльності в транспортній та авіакосмічній сфері, наукові студентські гуртки.
Факультет має фахове видання: «Правовий журнал. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»».
Студенти-юристи проходять практику у Міністерстві юстиції України, Державній судовій адміністрації України, у судах загальної юрисдикції, Державній авіаційній службі України, юридичних відділах авіакомпаній, авіапідприємств, адвокатурі та нотаріаті.
З метою залучення студентів до практичної роботи правників на Факультеті успішно працює Юридична консультація "Юридична клініка", на базі якої закріплюються теоретичні знання, отримані студентами Факультету у процесі навчання, формуються навички практичної і наукової діяльності студентів.
Завданнями Юридичної клініки є:
поєднання теоретичного навчання з практикою;
формування у студента-юриста професійних навичок;
вирішення соціальних проблем місцевого регіону;
формування у студентів активної суспільної позиції і правосвідомості.
Юридична клініка співпрацює з іншими юридичними клініками закладів вищої освіти України та входить до Асоціації юридичних клінік України.
Факультет сприяє всебічному розвитку особистості студента, підтримує студентське самоврядування, всіляко заохочує різні студентські заходи.
Факультет особливу увагу приділяє розвитку наукових зв'язків із провідними закладами вищої освіти світу: Національна Академія Авіації Азербайджанської Республіки, Бакинський державний університет (Азербайджанська Республіка), Технологічний університет Нінбо (Китай), Європейський інститут безперервної освіти (Словаччина), Люблінський університет Марії Склодовської-Кюрі (Польща), Міжнародний університет логістики і транспорту у Вроцлаві (Польща), Поморська академія в Слупську (Польща), Університет Любляни (Словенія), Варненський вільний університет імені Чорноризця Храбра (Болгарія), Aкадемія Мелітенсе (Іспанія), Туринський університет (Італія), Левітт Інститут міжнародного розвитку (США), Національний юридичний університет (Штат Хімачал-Прадеш, Республіка Індія), Кавказький міжнародний університет, Вільнюський університет (Литва). Це дає можливість викладачам, аспірантам та студентам вивчати іноземне законодавство, досвід зарубіжної юриспруденції, спільно досліджувати наукову проблематику, проводити науково-практичні конференції, стажуватися в зарубіжних закладах вищої освіти, публікуватися в іноземних наукових виданнях тощо.
Юридичний факультет має свою специфіку, зумовлену особливостями підготовки юристів для авіакосмічної галузі. Тому, окрім традиційних спеціалізацій у підготовці фахівців з правознавства, на Факультеті здійснюється поглиблене вивчення транспортного права.
Підготовка юристів здійснюється в обсягах діючих освітньо-професійних програм Міністерства освіти і науки України. Зокрема, підготовка юристів поєднує отримання однієї із спеціалізацій: «Цивільне та трудове право», «Господарське право», «Публічна служба», «Суд. Адвокатура. Прокуратура. Нотаріат» з поглибленим вивченням іноземної мови і спеціалізованих навчальних дисциплін в галузі повітряного та космічного права.
Студенти спеціальності «Право» та «Правоохоронна діяльність» отримують фундаментальну професійну підготовку висококваліфікованих фахівців-юристів. Оволодівши знаннями з теорії держави і права, етики професійної діяльності, юридичної деонтології, конституційного права, кримінального права і процесу, цивільного права і процесу, екологічного права, господарського права і процесу, студенти отримують теоретичну та практичну підготовку до виконання посадових обов’язків юриста.
Після завершення навчання випускники отримують кваліфікацію «юрист» і мають змогу працювати в судових, правоохоронних і правозахисних органах і організаціях; у міжнародних структурах та надавати юридичні послуги населенню.
Наявність фахівців зі спеціалізованою підготовкою в галузі повітряного, космічного та міжнародного права – один із чинників, який обумовлює додаткові можливості розвитку України, як авіаційної держави, сприяє підвищенню конкурентоспроможності підприємств і авіакомпаній на внутрішньому та міжнародному ринках.
Проведені маркетингові дослідження ринку освітніх послуг засвідчують, що існує попит на підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації таких фахівців як в Україні, так і серед зарубіжних країн. Наш досвід переконує, що саме такий підхід до підготовки фахівців є запорукою їх професійності та конкурентоспроможності.